Wszystkie eksploatowane jeszcze w Rosji samoloty Tu-154 mają zakaz wykonywania lotów do czasu wyjaśnienia przyczyn katastrofy maszyny tego typu, która w niedzielę runęła do Morza Czarnego – poinformowała we wtorek agencja Interfax, powołując się na anonimowe źródło.
Rosyjskie media podały we wtorek rano, że jak dotąd wydobyto 13 ciał i 156 fragmentów ciał ofiar katastrofy. Szczątki są transportowane do Moskwy, gdzie w tamtejszym instytucie medycyny sądowej są poddawane identyfikacji.
Cytowani przez agencję TASS przedstawiciele władz poinformowali również, że znaleziono siedem fragmentów samolotu; cztery z nich już wydobyto na powierzchnię – w tym część ogona, w której powinny znajdować się czarne skrzynki samolotu.
Wcześniej we wtorek TASS podała za źródłami w rosyjskich strukturach siłowych, że na miejscu niedzielnej katastrofy Tu-154 nurkowie znaleźli jedną z czarnych skrzynek, najpewniej należącą do tej maszyny.
Według mediów znalezione urządzenie zawiera parametry lotu, a eksperci oceniają stan rejestratora jako dobry. Zlokalizowano też drugą czarną skrzynkę, która w najbliższym czasie ma zostać wydobyta na powierzchnię.
Czarne skrzynki będą odczytywane w laboratorium jednego z instytutów ministerstwa obrony Rosji w Lubiercach koło Moskwy.
TASS napisał, że obecnie jako główna wersja katastrofy Tu-154 rozpatrywana jest teoria zakładająca, że do silnika samolotu dostały się obce przedmioty. Źródła w strukturach siłowych utrzymują, że jako możliwą przyczynę wypadku rozważa się też błąd pilota i techniczną niesprawność samolotu. Wcześniej mówiono też o paliwie złej jakości, które miało doprowadzić do utraty mocy silnika.
A swoją drogą ciekawe, że po katastrofie polskiego Tu 154 nie podjęto takich kroków. Czyżby Rosjanie już wtedy wiedzieli jakie były prawdziwe przyczyny katastrofy?
(PAP)