Ministerstwo Zdrowia zapowiada, że zakaz obejmie emisję spotów zachęcających dzieci do kupowania i spożywania słodyczy, słodzonych napojów i słonych przekąsek. A to dlatego, że w Polsce nadwagę ma już ponad 20 proc. dzieci i młodzieży.
Jeżeli ta tendencja się utrzyma, obecne młode pokolenie będzie w przyszłości częściej chorowało, a nawet krócej żyło niż pokolenie ich rodziców – mówiła w Polskim Radiu 24 dietetyczka Joanna Neuhoff-Murawska z Centrum Zdrowia Dziecka.
Zdaniem Neuhoff-Murawskiej, zakaz powinien być wprowadzony dużo wcześniej. – Jeśli zakażemy tych reklam, to nie należy się jednak spodziewać, że problem zniknie. Już 10 lat temu powstała w Centrum Zdrowia Dziecka ekspertyza dotycząca szkodliwości reklam niezdrowej żywności. Okazało się, że dzieci chętniej chciały kupować niezdrowe jedzenie nawet niż zabawki. Dziecko jak widzi reklamowanego batona, to natychmiast go chce, ponieważ wie jakie jest doświadczenie związane z jedzeniem tego batona – mówiła dietetyczka
Według rozmówczyni Polskiego Radia 24 problem otyłości ma wiele przyczyn. – Nie jest to tajemnicą, że liczba otyłych dzieci w Polsce ciągle rośnie i przodujemy w tym zestawieniu w Europie. To nie tylko problem estetyczny – ciągnie on za sobą konsekwencje psychologiczne, socjologiczne i zdrowotne.