W tegorocznym rankingu marek narodowych Nation Brands, przygotowanym przez Brand Finance, Polska zajęła miejsce 23. – to samo co w roku ubiegłym. Wartość marki naszego kraju oszacowano w raporcie na 654 mld dolarów. Stawia to Polskę na siódmym miejscu krajów Unii Europejskiej.

Dzięki pozytywnym prognozom gospodarczym Polska odnotowała 14-procentowy wzrost wartości marki narodowej – nieco powyżej średniego światowego poziomu wzrostu (12 proc.) – co pozwoliło na utrzymanie 23. pozycji w rankingu.

Wartość marki zależy przede wszystkim od czynników makroekonomicznych i rozmiaru gospodarki, a w mniejszym stopniu od bieżącej polityki czy działań promocyjnych i dopiero szczegółowa analiza siły marki (BSI) pozwala na zrozumienie jej mocnych i słabych stron oraz potencjału na arenie międzynarodowej.

– 23. miejsce Polski w tym rankingu to jest, w mojej opinii, biorąc pod uwagę straty reputacyjne jakie w ostatnim czasie nasza marka narodowa odniosła, jest bardzo dobre. Postrzeganie marek narodowych jest w dużej mierze zdeterminowane przez kilka istotnych czynników, możemy do nich zaliczyć m.in.: innowacje, klimat polityczny czy ekonomiczny. Sukces w tych właśnie sferach pozwala najsprawniej wzmacniać wartość marki narodowej, jest najbardziej zauważalny i pożądany na arenie międzynarodowej – ocenia Paweł Bylicki, prezes Public Dialog. Wtóruje mu Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.

Eksperci zadowalająco oceniają również wycenioną na 654 mld dolarów wartość naszej marki narodowej. – Nominalnie wartość marki Polska w rankingu wzrosła rok do roku o ponad 80 mld dolarów, czyli o 14 proc. To na pewno może cieszyć.

Czy to dużo, czy mało – można tylko porównywać z innymi krajami w zestawieniu – to 40 razy mniej niż wartość marki USA, ale już tylko niecałe 8 razy mniej niż wynosi wartość marki Niemiec – kraju, który jest europejską potęgą gospodarczą. Warto też zwrócić uwagę na to że, oba te kraje mają znacznie wyższą dynamikę wzrostu wartości swojej marki rok do roku niż Polska.

Od lat takie kraje jak: Japonia, Szwajcaria, Niemcy, Szwecja, Kanada, czy Norwegia, są w czołówce wszystkich rankingów. Tutaj nie ma przypadku, to kraje od lat rozumiejące potęgę brandingu. Kojarzenie niemieckiej solidności i wysokiej jakości, istotnie przenosi się na wszystkie produkty pochodzące z tego kraju.

Źródło: Wirtualne Media

Fot. Pixabay

ZOBACZ TEŻ: https://malydziennik.pl/12-lat-do-konca-znanego-nam-swiata-a-rzad-znowu-tnie-puszcze-bialowieska/