Konferencja Episkopatu Brazylii (The National Conference of Brazilian Bishops) wydała nowy zestaw wskazówek dotyczących rozwiedzionych małżeństw i nieregularnych związków. W dokumencie znalazło się twierdzenie, że istnieją moralne "wymówki" dla cudzołożnych stosunków seksualnych.
Biskupi cytują kilka ustępów z cieszącej się wątpliwą sławą adhortacji apostolskiej papieża Franciszka, Amoris Laetitia, aby uzasadnić swoje twierdzenia.
"Istnieją skrajne przypadki, które mogą być usprawiedliwieniem by nie przerywać pożycia seksualnego. Na przykład kwestie dzieci i pewnych okoliczności moralnych, mogą zmniejszać lub nawet wyeliminować moralną odpowiedzialność i domniemanie nielegalności takich czynów " – napisali biskupi brazylijscy.
Dodają, że "wiąże się to z łagodzącymi okolicznościami i warunkami. Te pojęcia są technicznie precyzyjne w dziedzinie teologii moralnej i muszą być dobrze rozumiane, aby zapewnić skuteczną pomoc w rozeznaniu".
Ich twierdzenia wydają się być oparte na przypisie nr 329 adhortacji Amoris Laetitia, który cytuje poza kontekstem Sobór Watykański II stwierdzając, że "jeśli brakuje pewnych oznak intymności, często zdarza się, że wierność jest zagrożona, a dobro dzieci cierpi".
Biskupi odwołując się do Amoris Laetitia stwierdzili, że komunia święta może być udzielana osobom pozostającym w cudzołożnych związkach pozamałżeńskich jednak tutaj należy pozostawić decyzję indywidualnemu osądowi kapłanów.
Biskupi zdają się także sugerować, że doktryna Franciszka zawarta w Amoris Laetitia jest zgodna z nauczaniem Jana Pawła II spisanym w adhortacji Familiaris Consortio
Biskupi sugerowali także, żeby osoby pozostające w sytuacjach nieregularnych, czyli tych, którzy tkwią w cudzołożnych związkach dopuszczać do bycia ojcami chrzestnymi, lektorami bądź katechetami pomagając w apostolstwie rodzin i dzieląc się swoim życiowym doświadczeniem.
Na koniec stwierdzili, że "jest koniecznie by cała wspólnota uczniów-misjonarzy pokazywał się jako witająca, towarzysząca, pomagająca w rozeznawaniu i integracji każdej osoby ludzkiej bez żadnego wykluczania".
Brazylijski episkopat jest kolejnym, po argentyńskim, niemieckim i maltańskim, który przyjął kontrowersyjną lewicowo-liberalną interpretację adhortacji Amoris Laetitia sprzeczną z nauką Jezusa Chrystusa. Co z tego wyniknie dla lokalnych Kościołów a także dla Kościoła powszechnego przekonamy się zapewne niebawem.